Sandra van Cappellen

Meedoen met een motorische beperking: training en coaching op maat

 

Binnen het onderzoeksproject “Meedoen met een motorische beperking: training en coaching op maat”, voer ik Work Package 2 uit. Doel is het in kaart brengen van kennis en vaardigheden van professionals over training en coaching van kinderen met Cerebrale Parese (CP) en Developmental Coordination Disorder (DCD) in sport- en beweegcontexten. Dit met als uiteindelijk doel deskundigheidsbevordering van sporttrainers en bewegingsonderwijzers, en optimalisatie van de context voor sportparticipatie bij CP en DCD.

Onderzocht wordt in hoeverre en op welke wijze impliciete- en expliciete leermethoden door sporttrainers en bewegingsonderwijzers worden ingezet en welke ervaringen zowel professionals als kinderen daarbij hebben. Daarnaast wordt ook aandacht besteed aan de interactie tussen de professional en het kind (gedrag en omgang met elkaar). Hier gaat het vooral om het achterhalen van betekenissen die professionals en sportende CP- en DCD-kinderen geven aan de wijze waarop de trainer/bewegingsonderwijzer zich gedraagt ten opzichte van de kinderen.  

De inzichten uit Work Package 2 worden gekoppeld aan de uitkomsten van Work Package 1 over impliciete- en expliciete leermethoden in relatie tot persoonskenmerken van kinderen met CP en DCD (zie: Femke van Abswoude). Kennisvalorisatie en terugkoppeling aan de praktijk vinden plaats vanuit het Valorisatie- en OntwikkelLab (zie: Eralt Boers). Het gehele onderzoeksproject leidt onder meer tot een handboek voor training en coaching van de doelgroep, een cursus voor de (potentiële) gebruikers en tot richtlijnen voor beleid bij sportverenigingen, -bonden, en -opleidingen.

 

Voor meer informatie over het gehele project, zie “Meedoen met een motorische beperking: training en coaching op maat” of www.meedoenmetsport.nl