Lezingen en congressen 2009-2016

Lezingen en congressen 2009-2016

 


 

Lezingen en congressen 2016 

Symposium 'Een leven lang meedoen met sport - wetenschap en praktijk samen aan tafel'. Holthurnsche Hof, Berg en Dal, 24 november 2016.
(meer informatie

Presentaties tijdens het 6th European Conference on Psychology and Visual Impairment (6th ECPVI). Psychological Survival Skills in a Sighted World. Budapest, 11-12 November 2016.

Vervloed, M.P.J. Autistic behaviour in people with multiple disabilities. Mondelinge presentatie

Verver, S.H. Play and social interaction augmented by smart toys in children with visual impairments. Poster presentatie

Steenbergen, B., van Abswoude, F., van Cappelen, S.J.M, Boers, E. Van wetenschap naar praktijk: Een leven lang meedoen met sport! Het benutten van impliciet leren. Dag van het Sportonderzoek, Hanzehogeschool Groningen, 10 November 2016.

Steenbergen, B. Nieuwe interventies voor kinderen met een motorische beperking. Lezing op uitnodiging tijdens het congres van Nederlandse Vereniging van Kinderfysiotherapeuten, 4 november 2016.

Steenbergen, B. Prikkelverwerking bij kinderen met DCD. Mondelinge presentatie tijdens het congres Prikkelverwerking: Problemen met (sensorische) informatieverwerking bij kinderen en adolescenten. Antropia Driebergen, 11 oktober 2016
(meer informatie

Steenbergen, B. & Aarts, P. (2016). Home-based intervention for children with CP. Invited lecture on D-ACD. Arhem, Groot Klimmendaal, 8 oktober 2016.

Steenbergen, B. (2016). Aangepast sporten? Invited speaker op het 50 jarige Lustrum van het Radboud Sportcentrum, 3 oktober 2016.

Steenbergen, B. (2016). Rehabilitative approaches using motor imagery and action observation training in children with motor disabilities. Lezing op uitnodiging voor het Verbund Katholischer Kliniken Düsseldorf. Dusseldorf, 8 september 2016.

Legel, M.  Film and Tell! Self-Created Film as Assistive tool in AAC, Research-project My Film, My Story. Mondeling presentatie tijdens International Society for Augmentative and Alternative Communication (ISAAC) Conference, 2016,  Toronto, Canada , 6- 13 Augustus 2016.

Steenbergen, B. Lezing tijdens inspiratiesessie 'Sociaal ondernemen', Radboud Universiteit Nijmegen, 28 juni 2016 15.00.
(meer informatie

Legel, M. Visual Anthropology and AAC ( Augmentative and Alternative Communication). Mondelinge presentatie tijdens the International Visual Sociology Association (IVSA), Conference, Lillehammer, Norway, 22-24 Juni 2016. Presentaties op EACD congres, Stockholm, 1-4 Juni 2016 (meer informatie)

Van Abswoude, F., van de Kamp, J., Steenbergen, B. Is working memory associated with explicit learning in children with low motor abilities? – Mondelinge presentatie

Adams, I.L.J., Ferguson, G., Lust, J.M., Steenbergen, B., Smits-Engelsman, B.C.M. Action planning and position sense in children with Developmental Coordination Disorder - Poster presentatie

Adams, I.L.J., Steenbergen, B., Lust, J.M., Smits-Engelsman, B.C.M. Motor imagery training in children with Developmental Coordination Disorder (DCD) - Mondelinge presentatie

Cioni, G., Steenbergen, B., Sgandurra, G., Basu, A., Vicari, S. Action-Observation Training: a new approach for rehabilitation of motor disorders in children. - mini-symposium

Lust, J., van Schie, H., van der Helden, J., Wilson, P., Steenbergen, B. Neural mechanisms supporting observational motor learning in children with Developmental Coordination Disorder - an EEG study - Mondelinge presentatie

Lust, J., Spruijt, S., Wilson, P., Steenbergen, B. Development of motor planning in children with cerebral palsy - a longitudinal approach - Poster presentatie

Reddihough, D., Van Der Burg, J., Van Hulst, K., Baker, L., Jongerius, P., Reid, S. Improving saliva control – a multidisciplinary approach to assessment and management from the Australian and Dutch teams.  Mini-symposiu

Zielinski, I.M., Steenbergen, B., Aarts, P., Green., D., & Jongsma, M.L.A. Developmental Disregard in children with unilateral Cerebral Palsy is accompanied by a lack of movement related mu-suppression - Mondelinge presentatie

Steenbergen, B. (2016). Meedoen met sport door kinderen met motorische beperkingen, Meedoen met sport. Lezing op uitnodiging tijdens de openbare Jaarvergadering van de Koninklijke Vereniging voor Lichamelijke Opvoeding. Den Hout, 20 mei 2016.

Steenbergen, B. (2016). Inspiratielezing Sportservice Nijmegen ‘Meedoen met sport…een leven lang’. Lezing uit uitnodiging in het kader van de finish van de Giro d’Italia. Nijmegen, Gemeentehuis, 7 mei 2016.

Boers, E., van Maldegem, S., van Abswoude, F., Steenbergen B. Impliciet leren in de zwemles. Workshop tijdens de De Dag van het Zwemonderwijs, Bunnik, 19 april 2016.
(meer informatie

Zielinski, I.M., Steenbergen, B., Aarts, P., Green., D., & Jongsma, M.L.A. Absence of movement related mu de-synchronization in children with unilateral Cerebral Palsy and Developmental Disregard, Mondelinge presentatie op AusACPDM congres, Adelaide, Australie, 30 maart - 2 april. (meer informatie)

van der Burg, J. Gedragstherapie voor kinderen met chronisch speekselverlies. Presentatie op het voorjaarscongres 'Slikken of Stikken' van de Nederlandse Vereniging voor Kindertandheelkunde (NVvK) en de Vereniging tot Bevordering der Tandheelkundige Gezondheid voor Gehandicapten (VBTGG), 18 maart 2016.

Steenbergen, B., Adams, I.L.J. Developmental Coordination Disorder. Lezing op uitnodiging bij Balans, Landelijk Bureau Balans/NVA, de Bilt, 25 februari 2016.

Ekkel, M., van Lier, R., Steenbergen, B. Learning echolocation in sighted people: attention as a key factor. Presentatie op het Symposium Echolokalisatie, Behavioural Science Institute, Radboud Universiteit, Nijmegen, 5 februari 2016.
(meer informatie)

Presentaties op het Dutch DCD congres, Avans Hogeschool, Breda, 30 januari 2016. (meer informatie)
Steenbergen, B. Predictive control deficits in DCD: interventions based on action observation and motor imagery training. Mondelinge presentatie.

Adams, I.L.J., Lust, J.M. Observational motor learning in children with DCD – preliminary results of a motor imagery training study and an EEG study. Workshop.


 

 

Lezingen en congressen 2015

Steenbergen, B. Valoriseren van kennis: hoe kunnen we dat organiseren? Presentatieop uitnodiging tijdens Hét Congres (speciaal onderwijs), Hotel en Congrescentrum Papendal, Arnhem, 27 november 2015
(meer informatie)

Steenbergen, B. . Het werkgeheugen en de tast: ontwikkelingsaspecten. Presentatie op uitnodiging tijdens het najaarssymposium van de Vereniging voor Revalidatie bij Slechtziendheid. Hogeschool Utrecht, 24 november 2015.

Steenbergen, B. Valorisatie binnen het project 'Meedoen met Sport'. Lezing op uitnodiging voor Ronde tafel discussie Ministerie van VWS. Den Haag, 13 november 2015.

Aarts P. & Schnackers M., From effective play in the Pirate group to effectiveness of home-based bimanual training for young children with cerebral palsy. Keynote session bij Games for Health Europe Conference, Utrecht, 2 november 2015. (meer informatie)

Nederlands Instituut Sport en Bewegen (NISB) en Radboud Universiteit (prof. B. Steenbergen). 'Valorisatie van onderzoek', een visie op valorisatie en gelegenheid tot discussie. Dag van het Sportonderzoek, Landstede Sportcentrum, Zwolle, 29 oktober 2015. (meer informatie)

Jongsma, M. 'Disposable scientists', lezing op symposium 'Maximize your research impact', Tilburg University, 20 oktober 2015. (meer informatie)

Jongsma, M. Lezing: Kinderrevalidatie en het flexibele brein, Publieksdag Hersenstichting, Beatrix Theater, Utrecht.  https://www.hersenstichting.nl/activiteiten/publieksdag/publieksdag-201515 oktober 2015.

Jongsma, M. EEG-based neuroimaging to map the cortices in unilateral Cerebral Palsy - towards tailor made intervention. Lezing bij BSI symposium: Promoting Participation - Towards tailor made therapy for children with Cerebral Palsy, Sint Maartenskliniek Nijmegen, 15 oktober 2015.
(meer informatie

Legel, M., Steenbergen B., Aankondiging Storytelling Film symposium in Beeld en Geluid, Film in onderwijs, zorg en wetenschap, Hilversum, 14 oktober 2015.

Jongsma, M. and Research Master Students. Pain experiment at Discovery festival NEMO – Amsterdam http://www.discoveryfestival.nl/25 september 2015.  

Schnackers M. & Beckers L., Effectiveness of bimanual home-based training programs in young children with cerebral palsy and their parents: protocol for a randomized clinical trial.  Lezing bij Symposium ‘Hand function in children with unilateral CP: aetiology, intensive bimanual therapy, future research’, Valkenburg, 16 september 2015.

Legel M., Presentation, Communication Matters, http://www.communicationmatters.org.uk/page/conference, Leeds, United Kingdom, 13-15 september 2015.

Ekkel, M.R., Van Lier, R., & Steenbergen, B. Posterpresentatie: Learning echolocation in sighted people: Attention as a key factor. International Mobility Conference (IMC-15), Montréal, Canada. 6-9 juli 2015 Presentaties bij het DCD congres, Toulouse, Frankrijk, (http://ic-dcd.org/), 2-4 Juli 2015.

Adams, I.L.J., Lust, J.M., Wilson, P.H., Steenbergen, B. - A critical test of the internal modeling deficit in children with DCD via motor imagery, action planning and online control tasks. (mondelinge presentatie)

Lust, J.M., Steenbergen. B. - Neural mechanisms supporting observational motor learning in children with Developmental Coordination Disorder - An EEG study (mondelinge presentatie)

Legel,M. -  Presentatie, Royal Anthropological Conferance, Manchester, Verenigd Koninkrijk, 4-5 juni 2015. (meer informatie

De Vaan, G., Vervloed, M.P.J, Knoors, H., & Verhoeven, L. OASID:  A New Instrument for Diagnosing Autism Spectrum Disorder in People with Multiple Disabilities. Presented at the annual conference of the American Association on Intellectual and Developmental Disabilities (AAIDD), Louisville, KY, Juni 2015.

Presentaties bij het EACD congres, Kopenhagen, Denemarken, (http://eacd2015.org/), 27-30 mei 2015.

Steenbergen, B., Wilson, P. - Cerebral Palsy and Developmental Coordination Disorder: A common deficit in the motor prediction? (poster presentatie)

Zielinski, I.M., Jongsma, M.L.A., Rudisch, J., Green, D., Aarts, P., Steenbergen, B. - Strategic use of mirror movements to control the affected hand in children with unilateral Cerebral Palsy. (mondelinge presentatie)

Presentaties bij het congres: De toekomst van het kinderrevalidatie-onderzoek in Nederland: Gedeeld eigenaarschap van problematiek tussen onderzoekers, zorgverleners en patiënten leidt tot de beste onderzoeksresultaten, georganiseerd door het Johanna KinderFonds, Groot Klimmendaal, Arnhem, 22 mei 2015.

Aarts, P. 'De implementatie van de onderzoeksresultaten in de revalidatie van jonge kinderen met een unilaterale cerebrale parese' - mondelinge presentatie

Baas, C.M., Steenbergen, B., van der Lubbe, R.H.J., Aarts, P.B.M., van Capellen van Walsium, A.M., van Rijn, C.M., Jongsma, M.L.A. - 'Motorische planning van handbewegingen verloopt moelijker indien de cortico-spinale baan dunner is' - Poster presentatie.

Jongsma, M.L.A., 'De toepassingsmogelijkheden van EEG diagnostiek voor het optimaliseren van revalidatieprogramma's: revalidatie op maat' - mondelinge presentatie.

Legel, M.  - Poster/ workshop

Roubos, A., Jongsma, M.L.A., Baas, M., Aarts, P., Steenbergen, B., van Rijn T. - Somatosensorische evoked potentials bij baby's door tactiele stimulatie van de handen - Poster presentatie

Schnackers, M.L.A.P., Beckers, L.W.M.E, Steenbergen, B., Janssen-Potten, Y.J.M., Aarts, P.B.M., Rameckers, E.A.A., Van der Burg, J.J.W., De Groot, I.J.M., Smeets, R.J.E.M., Geurts, A.C.H. - Effectiveness of home-practice programs on bimanual performance of young children with cerebral palsy and stress of their parents - Poster presentatie

Rietveld, R.C.G., Baas, C.M., van der Lubbe, R.H.J., van Cappellen van Walsum, A.M., Priovoulous, N., Zielinski, I., Aarts, P., Steenbergen, B., van Rijn, C.M., Jongsman, M.L.A. - 'EEG als neuroimaging methode voor het bepalen van de motorische hersengebieden: een fMRI-EEG betrouwbaarheidsonderzoek. - Poster presentatie.

Zielinski, I.M., Jongsma, M.L.A., Rudisch, J., Green, D., Aarts, P., Steenbergen, B. - 'Strategic use of Mirror Movements in unilateral Cerebral Palsy' - poster presentatie.
(meer informatie en overzicht van de posters en presentaties)

Schnackers, M.L.A.P., Beckers, L.W.M.E, Steenbergen, B., Janssen-Potten, Y.J.M., Aarts, P.B.M., Rameckers, E.A.A., Van der Burg, J.J.W., De Groot, I.J.M., Smeets, R.J.E.M., Geurts, A.C.H. - Effectiveness of home-practice programs on bimanual performance of young children with cerebral palsy and stress of their parents - Poster presentation at 'Symposium inauguration Chair for Neurophysiological Evidences in Intensive Neurorehabilitation', Brussel, 7 mei 2015.

Jongbloed-Pereboom, M., Nijhuis-van der Sanden, M., Steenbergen, B. Implicit and explicit motor learning in typically developing children: effects of task, age and working memory. Platform presentatie. World Confederation for Physical Therapy, Singapore, 1-4 mei 2015.

Jongbloed-Pereboom, M., Janssen, A., Steenbergen, B., Nijhuis-van der Sanden, M. Implicit and explicit motor learning in children born very preterm and typically developing children. Platform presentatie. World Confederation for Physical Therapy, Singapore, 1-4 mei 2015.

Spruijt, S. 'Wat hebben kinderen aan een groen schoolplein? - Bewijs vanuit de wetenschap'. Lezing op symposium 'Een schoolplein vol met groen? Gewoon doen!'. Groen Links Nijmegen, 29 april 2015

Steenbergen, B. Presentatie & pitch over 'Meedoen met Sport' op programmadag 'Onderzoeksprogramma Sport', Sportcomplex Merwestein, Nieuwegein, 22 april 2015. (meer informatie)

Gommer, S., Stojanovic, I., Van Duijvenbode, N., & De Vaan, G.Tips and tricks in communicationPresented at the conference ‘From Client to Participant: Doing research in Individuals with an Intellectual Disability’, Behavioural Science Institute, Radboud University Nijmegen, The Netherlands, April 2015.

Steenbergen, B. De rol van het werkgeheugen voor de tast, lezing bij symposium 'De tast belicht', Visio, Huizen, Nederland, 25 maart 2015. (meer informatie)

Steenbergen, B., van Lier, R., Wallrafen, H., Hazenberg, S.J., Ekkel, M. Workshop 'Vorm en geluid', workshop op symposium 'De tast belicht', Visio, Huizen, Nederland, 25 maart 2015. (meer informatie)

van Casteren, E., van Abswoude, F. Omgaan met verschillen - docenten LO. Themadag 'Lekker Fit', Rotterdam, 18 maart 2015. (verslag van deze presentatie

Marjolein Jongbloed-Pereboom. Implicit and explicit motor learning in children: effects of task, age, and working memory. Neurocognitive foundations of learning, Presentatie op uitnodiging, Huize Heyendael, Nijmegen, 11 maart 2015.  Legel, M. Research Seminar, Dundee University, Scotland, 15-1-2015.(more information)


Lezingen en congressen 2014

Steenbergen, B. Bewegen en cognitie: twee zijden van dezelfde medaille? Presentatie op symposium 'Motoriek in ontwikkeling: het belang van bewegen'. Bartiméus, Zeist, Nederland, 9-12-2014. Voor bijbehorende flyer, klik hier.

Jongbloed-Pereboom, M., Nijhuis-van der Sanden, M.W.G., & Steenbergen B. Shaping the Developing Brain:Prenatal through Early Childhood. Fifth Annual Aspen Brain Forum. Poster presentatie: Implicit and Explicit Learning of Writing Letter-like Sequences in Children and the Effect of Working Memory. New York, 11-13 november 2014.

Van der Burg, J. Handen uit de mouwen! Orthopedagogiek binnen de kinderrevalidatie. Presentatie op P- congres www.p-congres.com/nl/, Educatorium Theatron Utrecht, 08-11-2014.

Steenbergen, B. (2014). Action and cognition: Motor imagery....and more. Invited lecture on the Dutch-ACD, LEARN2MOVE Symposium. Utrecht, 03-10-2014.

De Vaan, G., Vervloed, M.P.J., Knoors, H., & Verhoeven, L. Autisme Diagnosticeren bij Meervoudig Gehandicapten. Presented at netwerkdag en kennisdeeldag autisme, Koninklijke Visio, Apeldoorn, the Netherlands, Oktober 2014.

Legel, M., Film als Ondersteunend Communicatie Middel bij het vertellen van verhalen, thuis en in de klas, Workshop (2 uur), ISAAC congres 2014, Lissabon, Portugal (www.isaac-online.org/english/conference-2014 ), 20-27 juli 2014

De Vaan, G., Vervloed, M.P.J., Knoors, H., & Verhoeven, L. Diagnosing autism in people with multiple disabilities: Introducing a new instrument. Presented at the 4th IASSID Europe Congress, Vienna, Austria, Juli 2014. Presentaties bij het EACD Congres, Wenen, Oostenrijk (www.eacd2014.org), 3-5 juli 2014

- Bert Steenbergen, Peter Wilson, Dido Green, & Pauline Aarts – The application of motor imagery training in cerebral palsy and developmental coordination disorder (instructional course)

- Marijtje Jongsma, Anouk Sangen, Marjolein Baas, Pauline Aarts, Ruud van der Lubbe, Ruud Meulenbroek & Bert Steenbergen – Event-related potentials elicited in a motor imagery task in children with unilateral CP reveal motor imagery capacity with respect to the unaffected but not the affected hand (poster presentatie)


- van Hulst, K., Baker L., Jongerius, P., van der Burg J. - Drooling in cerebral palsy: Multidisciplinary management and research findings from the Australian and Dutch saliva control teams (presentatie)

- Femke van Abswoude – Reducing errors during practice can enhance motor skill learning in young individuals with cerebral palsy (presentatie)

- Ingar Zielinski – Spatial attention deficits as possible explanation for developmental disregard in unilateral cerebral palsy (presentatie)

- Maaike van Rooijen – Early numeracy and arithmetic performance in children with cerebral palsy: are the same or different factors predictive? (presentatie)

- Jessica Lust – General and motor imagery ability in children with Cerebral Palsy (presentatie) Legel, M., Het gebruik van Film bij "Ondersteunde Communicatie", Presentatie, Visual Research Methods congres, University of  Neuchatel, Zwitserland (http://www.metlab.ch/Conference ), 20-6- 2014

Steenbergen, B. (2014). De toepassing van impliciet leren. Gastlezing op symposium over impliciet motorisch leren en stimuleren van bewegen. Heerlen, Hogeschool Zuyd, 16-05-2014.

Jongbloed-Pereboom, M., Nijhuis-van der Sanden, M.W.G., & Steenbergen B. Inspiring Infancy. Poster presentatie: Implicit and explicit sequence learning in children born very preterm. Groningen, 15-17 mei 2014.

Casteren, E.A.M. Participating through sports and a training protocol for implicit/explicit learning in sports and physical education. EASS conference, Utrecht, the Netherlands, 09-05-2014.

Steenbergen, B. & Hilhorst, J.E.C. Workshop on how children learn sport competencies on the yearly ‘Day of sports’ in the city of Nijmegen. Nijmegen, the Netherlands, 09-05-2014.

De Vaan, G., Vervloed, M.P.J., Knoors, H., & Verhoeven, L. Diagnosing Autism in People with Multiple Disabilities. Extended talk presented at the ninth workshop on Clinical Decision Making and Diagnostic Reasoning, Lüneburg, Germany, April 2014.

Vervloed, M. An augmented knight's castle to improve social 
interaction and play in children with visual impairment, Vision 2014, 
The 11th International Conference on Low Vision. Melbourne, Australia, 02-04-2014.

Jongbloed-Pereboom, M. Presentatie Landelijke Neonatale Follow-up (LNF) symposium, Implicit and explicit sequence learning in children born very preterm. Nijmegen, 21-03-2014.

M. Jongsma, A. Sangen, C. M. Baas, P. B. M. Aarts, R. H. J. van der Lubbe, R. G. J. Meulenbroek, B. Steenbergen. Poster presentatie: P557 Event-Related Potentials Elicited in a Motor Imagery Task in Children with  Unilateral CP Reveal Motor Imagery Capacity with respect to the Unaffected, but not the Affected Hand. 30th International Congress of Clinical Neurophysiology (ICCN) of the IFCN (abstract book), Berlijn, Duitsland, 20-23 maart 2014

C. M. Baas, B. Steenbergen, P. Aarts, R. van der Lubbe, A. M. van Cappellen van Walsum, T. van Rijn, M. Jongsma. Poster presentatie: Effects of mCIMT-BiT intervention in unilateral Cerebral Palsy: Hemispheric dominance of motor control of the affected hand influences outcome of treatment. 30th International Congress of Clinical Neurophysiology (ICCN) of the IFCN (abstract book), Berlijn, Duitsland, 20-23 maart 2014

Legel, M., Film als Ondersteuning bij het vertellen van verhalen; Introductie Project Mijn Film, Mijn Verhaal, Gastlezing, kinderziekenhuis Erasmus MC, neurologie, Rotterdam, 18-03-2014.

Legel, M., Film als Ondersteuning bij het vertellen van verhalen, Presentatie, symposium E-Revalidatie, Haagse Hogeschool ( http://disabilitystudies.nl/symposium-e-revalidatie-blik-op-de-toekomst-dinsdag-11-maart-2014), Den Haag,  11-03-2014.

Steenbergen, B.. Recent research outcomes and their impact on therapy. Invited lecture on World CP Initiative conference. Amsterdam, 06-03-2014.

Jongsma, M.L.A., Spruijt, S. & Steenbergen, B. The (a)typical development of motor imagery: Neural correlates and therapeutic applications.Presentatie voor 'Brain and Cognition: an Integrated Approach'. Utrecht, 27-2-2014.

Jongsma, MLA: Invited lecture: Cognitive aspects of motor behaviour in (a)typically developing children: An EEG approach. Centre for systems Neuroscience, University of Leicester, UK, 21-02-2014

Smits-Engelsman, B., Adams, I.L.J.. 'Motor imagery training - hoe doe je dat?', DCD Congres Avans+, de Reehorst, Ede, Nederland, 25-01-2014.


Lezingen en congressen 2013

Presentaties bij 11th Motor control and human skill conference, Melbourne, Australie, 27 t/m 29-11-2013.

- Steenbergen, B. (keynote lecture). 'Let's go Dutch! Do we need 50% fundamental and 50% applied research in motor control?

- Noten, M., Wilson, P., Ruddock, S. & Steenbergen, B. 'Motor planning and motor imagery in children with Developmental Coordination Disorder'.

- Spruijt, S., Jongsma, M., van der Kamp, J., Steenbergen, B. 'Age differences in motor imagery ability on a hand laterality task in typically developing children.'

- Zielinski, I. M., Steenbergen, B. Baas C. M., Aarts P. B. M., Jongsma, M. 'Developmental Disregard in children with unilateral Cerebral Palsy: An Event-Related Potential study.'
(meer informatie)

Jongsma, MLA. Joining the scientific meeting "PACE Approach, New tools for 
an integrated and developmental approach of Cerebral Palsy and other complex 
brain pathologies", Parijs, Frankrijk, 29-11-2013.

Adams, I.L.J., Lust, J.M. 'Motorische inbeelding bij DCD'. Workshop bij DCD-beleidsconferentie 2013, Groot Klimmendaal, Arnhem, 29-11-2013.

Jongsma, M.L.A., Baas, C.M., Aarts, P.B.M., Rijn, C.M., Steenbergen, B. 'Effects of mCIMT-BiT intervention in unilateral CP: Hemispheric dominance of motor control of the affected hand influences outcome of treatment'. Lezing bij VRA Annual Congress 2013 Rehabilitation Medicine, Noordwijkerhout, the Netherlands, 1-11-2013.
(meer informatie)

Steenbergen, B. 'Advances in motor control research: Implications for rehabilitation.' CP teaching, Melbourne, Australia, 26-10-2013.
(meer informatie)

van der Burg, J. 'Drooling'. Instructional course in samenwerking met Dinah Reddihough tijdens de AACPDM, 67th Annual Meeting in Milwaukee, Wisconsin, Verenigde Staten, 16 t/m 19-10-2013
(meer informatie)

Steenbergen, B. 'Action and cognition: Motor imagery'. Lezing op uitnodiging voor 'Annual meeting of the European Academy of Childhood Disability (EACD), Newcastle upon Tyne, United Kingdom, 10 t/m 12-10-2013.

Aarts, P., Steenbergen, B., Baas, M., van Rijn, T. & Jongsma, M. 'Collecting EEG data from children with unilateral Cerebral Palsy: - from fundamental research towards clinical applications'. Poster presentation at the European Academy of Childhood Disability (EACD), Newcastle upon Tyne, United Kingdom, 10 t/m 12-10-2013.

Jongsma, M. ´Experimental design of ERP studies. ERP Workshop: Theoretical guidelines for researchers new to ERPs´. Poster presentation at BSI Radboud University Nijmegen, the Netherlands, 30 September – 1 October 2013.

Paclab International colloquium, Leeds, UK, 18-19 september 2013

- Adams, I.L.J., Lust, J.M., Wilson, P.H. en Steenbergen, B. ´Motor imagery and motor planning in DCD´.

Van Rooijen, M., Mon-Williams, M., Giles, O., Sheridan, R., Waterman, A. & Steenbergen, B. ´The development of the mental number line: preliminary results of a novel task. 

- Spruijt, S., Jongsma, M., van der Kamp, J. en Steenbergen, B. ´Development of imagery strategies on a hand laterality judgement task in children.´

- Steenbergen, B. ´Action and cognition: motor imagery.´

- Zielinski, I., Jongsma, M., Steenbergen, B. ´Unravelling ‘Developmental Disregard’ in children with unilateral Cerebral Palsy - An EEG approach,´ Adams, I.L.J., Lust, J., Steenbergen, B.. 'Motor imagery and motor planning in children with DCD'. Presentatie op uitnodiging, Hanzehogeschool Groningen, European Master Health and Physical Activity, Groningen, Nederland, 25-9-2013.

van Rooijen, M., Mon-Williams, M., Giles, O., Sheridan, R. & Steenbergen, B. 'The development of a mental number line in primary school children: influence of motor proficiency'. CogDev 2013: BPS Developmental and Cognitive Sections Joint Conference 2013, Reading, United Kingdom, 4 t/m 6-09-2013.
(meer informatie)

Jongsma, M.L.A. International summer school Neuropsychology, 5 lectures; 5 workshops; 5 tutorials; 1.5 dag seminar; exam. UNIKA-Soegijapranata Catholic University Semarang, Indonesia, 15-28 augustus
(meer informatie)

Noten, M., Wilson, P., & Steenbergen, B. 'The relation between motor planning and motor imagery skills in children with Developmental Coordination Disorder'. 10th International Conference on Developmental Coordination Disorder, Ouro Preto, MG Brazil, 28-6-2013 tot 1-7-2013.
(meer informatie)

Van Rooijen, M., Verhoeven, L., & Steenbergen, B. 'Ontwikkeling van getalsbegrip bij kinderen: de invloed van motoriek en cognitie'. Presentatie op uitnodiging, University of Leeds, Leeds, Verenigd Koninkrijk. 24-4-2013.

Legel, M. Film als Ondersteunende Communicatie (FaOC). Lezing op uitnodiging voor Simea 2013, Lunteren, Nederland, 11 t/m 12-4-2013. Legel, M. Film als Ondersteunende Communicatie (FaOC) binnen het speciaal onderwijs (zml), Maastricht, Nederland, 6-3-2013 


Lezingen en congressen 2012

Presentatie bij internationale bijeenkomst in samenwerking met de universiteit van Caen (Frankrijk) en de universiteit van Leeds (Verenigd Koninkrijk). Nijmegen, Nederland, 12 t/m 14-12-2012.

Jongsma, M.L.A. Motor imagery - methodological issues in collecting EEG data in children 

Spruijt, S. Motor imagery development in typically developing children: mental rotation of hands

Van Rooijen, M. The influence of cognitive and motor factors on numeracy development of children.

Zielinski, I. 'Developmental Diregard' in children with unilateral cerebral palsy: an EEG approach

Steenbergen, B. Passend onderwijs en revalidatie, de toekomst is nu. Scheper Ziekenhuis, afdeling revalidatie, lezing op uitnodiging, Emmen, Nederland, 18-10-2012.

Van Rooijen, M. Verhoeven, L. & Steenbergen, B. Welke cognitieve en motorische factoren beïnvloeden het getalsbegrip van kinderen met een cerebrale parese? International Conference on Cerebral Palsy, Pisa, Italië, Oktober 2012.

Legel, M. Presentatie & workshop FaOC, ISAAC-NF, Kerkrade, Nederland, 11 t/m 12-10-2012.

Legel, M. Presentatie FaOC, BOSK jubileum dag, Arnhem, Nederland, 06-10-2012.

Legel, M. Presentatie FaOC en speciaal onderwijs, stichting BOOR, Rotterdam, Nederland 05-10-2012.

Legel, M. Presentatie film & logopedie, Fontys Hogeschool, Eindhoven, Nederland, 03 t/m 09-10-2012.

Legel, M. Presentatie FaOC, ISAAC 2012, Pittsburgh, US, 01-08-2012.

van Hulst, K. en van der Burg, J. Logopedische diagnostiek en gedragstherapeutische behandeling van kwijlen. Workshop tijdens symposium 'Over Dosis' van Centraal Orgaan Bijzondere Tandheelkunde (COBIJT), Nederland, 29-09-2012.

Legel, M. Film-presentatie Rett syndroom, HoutenNederland, 28-09-2012.

Hilhorst, J. Implementation of human movement-programs in mbo-schools 2008-2012, Annual day of sport research in the Netherlands, Den Haag, Nederland, 12-09-2012.

Hilhorst, J. Trainer-child INterACTION, Annual day of sport research in the Netherlands, Den Haag, Nederland, 12-09-2012.

Hilhorst, J. Psychosocial processes in sport as driver of socio-emotional development of youth, 'European College of Sport Science' Congress Brugge, België, 07-07-2012.

Steenbergen, B. 'Motor control and learning: Fundamental research and clinical rehabilitation'. Lezing op uitnodiging op Victoria Universiteit Melbourne, Australië, 28-06-2012.

Steenbergen, B. 'Impaired motor planning and motor imagery in children with Cerebral Palsy'. Lezing op uitnodiging op het 'Royal Children's' ziekenhuis van Melbourne, Australië, 27-06-2012.

Legel, M. Presentatie bij Symposium OC, Radboud Universiteit Nijmegen, Nederland, 20-06-2012. Steenbergen, B. 'Motor control and motor learning'. Lezing op uitnodiging voor master class op conferentie: 'Controle moteur, imagerie motrice et rehabilitation du geste de l'enfant atteint de paralysie cerebrale. L' Universite de Caen basse-Normandie, Frankrijk, 06-06-2012.

Steenbergen, B. 'Cerebral palsy and rehabilitation: New insights from cognitive neuropsychology'. Lezing op uitnodiging voor master class op conferentie: 'Controle moteur, imagerie motrice et rehabilitation du geste de l'enfant atteint de paralysie cerebrale. L' Universite de Caen basse-Normandie, Frankrijk, 06-06-2012.

Jongsma, M.L.A., Aarts, P.B.M., Baas, C.M., & Steenbergen, B. EEG en Event-Related Potentials onderzoek bij kinderen met unilaterale Cerebrale Parese - mogelijkheden voor onderzoek en diagnostiek. Symposium: Nieuwe perspectieven op de bewegingssturing van arm en hand bij centrale parese, Sint Maartenskliniek, Nijmegen, Nederland, 29-05-2012.

Houwink, A., Geerdink, Y.A., Steenbergen, B., Geurts, A.C.H., Aarts, P.B.M. Assessment of upper-limb capacity, performance and developmental disregard with the VOAA-DDD-R in children with unilateral spastic cerebral palsy. Poster op het congres van de "European Academy of Childhood Disability", Istanbul, Turkije, 16 t/m 19-05-2012.

Jongsma, M.L.A., Aarts, P.B.M., Baas, C.M., & Steenbergen, B. Developmental Disregard: an ERP approach, Poster op het congres van de "European Academy of Childhood Disability", bij het Harbiye Cultural Center & Military Museum Istanbul, Turkije, 16 t/m 19-05-2012.

Van Rooijen, M., Verhoeven, L., Smits, D.-W., Ketelaar, M., Becher, J.G. & Steenbergen, B. (2012). De invloed van cognitieve factoren op de ontwikkeling van rekenen bij kinderen met een cerebrale parese in de basisschoolleeftijd. European Association of Childhood Disabilities, Istanbul, Turkije, 16 t/m 19-05-2012.

Steenbergen, B. Impaired motor planning and motor imagery in children with cerebral palsy. Lezing op uitnodiging op conferentie 'Mastery of manual skills' UMCG, Groningen, Nederland, 19 t/m 21-04-2012.

Jongbloed-Pereboom, M., Spruijt, S., Steenbergen, B., & Nijhuis-van der Sanden, M. Measurement of action planning: Comparison of the sword task and the dowel placing task in three different age groups. 'Mastery of manual skills' UMCG, Groningen, Nederland, 17 t/m 19-04-2012.

Spruijt, S., van der Kamp, J., & Steenbergen, B. Applying motor imagery training to promote motor performance in children: What can we learn from typically developing children? 'Mastery of manual skills' UMCG, Groningen, Nederland, 17 t/m 19-04-2012.

Steenbergen, B. Het Mytylonderwijs. Openingslezing op uitnodiging bij jubilieumconferentie Mytylschool Eindhoven, Nederland, 25-02-2012.

Steenbergen, B. Compromised upper limb control in Cerebral Palsy: The role of cognitive rehabilitation. Lezing op uitnodiging Universiteit van Gent, België, 03-02-2012.

Steenbergen, B. Rehabilitation of compromised upper limb control in Cerebral Palsy: Using the action and cognition relation. Presentatie op uitnodiging Universiteit van Gent, België, 03-02-2012.

Steenbergen, B. Toekomst van het Mytylonderwijs. Presentatie op uitnodiging tijdens 50 jarig jubileum van de Mytylschool Eindhoven. Einhoven, Nederland, 25-01-2012.

Steenbergen, B. Onderzoek en praktijk. Lezing op uitnodiging op de LVC3 tweedaagse, Cuijk, Nederland, 19 t/m 20-01-2012.

Presentatie op uitnodiging op de tweedaagse van LVC3. Cuijk, Nederland, 19-01-2012:
Steenbergen, B. Onderzoek en praktijk. 
Jongsma, M.L.A. Developmental Disregard: an ERP approach. 
Van Rooijen, M. Rekenvaardigheden van kinderen met een cerebrale parese in het speciaal onderwijs. 
Spruijt, S. Verbetering van motoriek door mentale training. 
Houwink, A. Waarom is 'kunnen' niet hetzelfde als 'doen' voor kinderen met unilaterale Cerebrale Parese? 
Jongbloed-Pereboom, M. Impliciet en expliciet motorisch leren bij kinderen


Lezingen en congressen 2011

Steenbergen, B. (2011). Mind moving the body? Lezing op uitnodiging op het CongoCongres, 14 december, Universiteit van Amsterdam.

Steenbergen, B. (2011). Wetenschappelijke ontwikkelingen IV: Bewegingsonderwijs in relatie tot impliciet leren. Lezing op uitnodiging op Hét Congres, 24-25 november, Papendal.

Van Rooijen, M. (2011). Getalsbegrip en rekenvaardigheden van kinderen met een cerebrale parese: implicaties voor speciaal onderwijs. Presentatie op uitnodiging, Hét Congres, 24-25 november, Papendal.

Jongsma MLA (2011). Workshop EEG: Single- versus Dual Tasks related to sustained attention in traffic. Symposium Brein op Weg, LEF future center Rijkswaterstaat. Utrecht, 24 november.

Lezingen op uitnodiging, Dutch Academy for Childhood Disabilities, oktober 2011, Nijmegen:

Van Rooijen, M. De ontwikkeling van rekenvaardigheden bij kinderen met Cerebrale Parese.
Jongbloed-Pereboom, M. Impliciet en expliciet leren bij kinderen.
Houwink, A. Waarom is 'kunnen' niet hetzelfde als 'doen' bij kinderen met een unilaterale CP?
Jongsma, M. EEG karakteristieken van motorische inbeelding, onderzoek naar normaal ontwikkelende kinderen en kinderen met een afwijkende ontwikkeling van 5-10 jaar.

Steenbergen, B. (2011). Wetenschappelijk onderzoek en de onderwijskundige praktijk in cluster 3: Een kwestie van lange adem. Lezing op uitnodiging bij de jubileumconferentie t.b.v. 50 jarig bestaan MytylschoolEindhoven, Nederland.

Martins, I.C. , Oliveira, A. M. & Steenbergen, B. (2011). Mental imagery in Cerebral Palsy Individuals. Presentatie op het 'ECP 2011', Istanbul, Turkije.

Houwink, A. (2011). Waarom is 'kunnen' niet hetzelfde als 'doen' na een beroerte? Presentatie op het'EXPLICIT Symposium', Leiden, Nederland.

Martins, I.C. , (2011). The fox and the stork: reflection on inclusive approaches in SEN. Lezing op uitnodiging. Oliveira de Frades, Portugal.

Steenbergen, B. (2011). Leren in beweging. Presentatie op uitnodiging bij de landelijke studiedag van de Onderwijsspecialisten, Papendal, Arnhem, Nederland.

Steenbergen, B., Jongbloed-Pereboom, M., van Rooijen, M. & ter Horst, A.C. (2011).Het leren en plannen van bewegingen, Presentatie op uitnodiging, Universiteit van Caen, Frankrijk.

Martins, I.C., Oliveira, A. M. & Steenbergen, B. (2011). Mental Imagery and dynamical representations in Cerebral Palsy individuals: is there a link? Poster op het congres van de 'Portuguese Association of Experimental Psychology', Coimbra, Portugal.

Jongbloed-Pereboom, M. (2011). Motorisch leren en het werkgeheugen in te vroeg geboren kinderen. Presentatie gegeven op Symposium Landelijke Neonatale Follow-up, Amsterdam, Nederland.

Steenbergen, B. (2011). Motorische problemen in cerebrale parese: Een probleem van het interne model? Colloquium op uitnodiging, University of Leeds, Institute of Psychological Sciences, Leeds, Verenigd Koninkrijk.

Steenbergen, B. (2011). Recente inzichten in bewegingafwijkingen in cerebrale parese. Colloquium op uitnodiging, Queen's University, School of Psychology, Belfast, Ierland. Pijnacker, J. (2011).

Cumulatieve leestraining voor volwassenen met visuele beperkingen als gevolg van niet aangeboren hersenletsel. Poster gepresenteerd op 'Vision 2011', Kuala Lumpur, Maleisië.

Pijnacker, J. (2011).Leestraining voor mensen met leeftijdsgebonden macula degeneratie: een overzicht van effectieve revalidatie programma's. Poster gepresenteerd op 'Vision 2011', Kuala Lumpur, Maleisië.


Lezingen en congressen 2010

Crajé, C., Aarts, P., Nijhuis-Van der Sanden, M., & Steenbergen, B. (2010). Ontwikkeling van actieplanning in kinderen met (en zonder) CP. Workshop gegeven op het Symposium Arm- en Handfunctie, Sint Maartenskliniek, Nijmegen, Nederland.

Steenbergen, B. (2010). Controle van de bovenste extremiteiten in cerebrale parese: De complexe relatie tussen actie en cognitie. Presentatie op uitnodiging op de conferentie 'De toekomst van CIMT',Sint Maartenskliniek, Nijmegen, Nederland.

Houwink, A. (2010). Waarom is 'kunnen' niet hetzelfde als 'doen' bij kinderen met unilaterale Cerebral Palsy? Presentatie gegeven op het symposium 'De toekomst van CIMT', Sint Maartenskliniek, Nijmegen, Nederland.

Steenbergen, B., ter Horst, A.C., Jongbloed-Pereboom, M. (2010). Motorische problematiek, onderwijs en revalidatie. Workshop op uitnodiging op de 'Keypoint' conferentie, Papendal, Arnhem, Nederland.

Steenbergen, B. (2010). Dagelijkse activiteiten en onderwijs voor kinderen met motorische stoornissen: Uitdagingen voor interventie. Presentatie op uitnodiging op de openingsconferentie van ZOOM-IN, Werkenrode, Groesbeek, Nederland.

Steenbergen, B. (2010). Het ontwerp van een maquette voor blinden en slechtzienden en de rol van het geheugen. Presentatie op uitnodiging op het symposium 'Het maquette-project', Stichting Geluid in Zicht, Amsterdam, Nederland.

Pijnacker, J. (2010). Effectiviteit van de cumulatieve leestraining: Onderzoek naar een nieuwe leesmethode voor volwassenen (40+) met visuele problemen door NAH. Poster gepresenteerd opIn Zicht Ontmoetingsdag 2010, Ede, Nederland.

Steenbergen, B. (2010). Herstel van functionaliteit van de bovenste extremiteiten na een 'upper- motorneuron' syndroom (Cerebrale Parese): Recente inzichten vanuit de cognitieve neurowetenschappen. Lezing op uitnodiging op de conferentie van de Nederlandse vereniging voor Neuro-revalidatie, Utrecht, Nederland.

Houwink, A. (2010). 'Stroke Upper Limb Capacity Scale': een nieuw meetinstrument voor basale tot complexe arm- en handvaardigheid na een CVA. Lezing op uitnodiging op de conferentie van de Nederlanse vereniging voor Neuro-revalidatie, Utrecht, Nederland.

Steenbergen, B. ter Horst, A.C., Jongbloed-Pereboom, M. (2010). Nieuwe inzichten in plannings problemen in cerebrale parese. Workshop op uitnodiging op de Dutch Academy of Childhood Disabilities (DACD), Nijmegen, Nederland.

Ter horst, A.C. (2010). Beweging op het cognitieve niveau. Presentatie op het symposium 'Perception and Cognition', Trieste, Italy.

Houwink, A. (2010). Armtraining na een beroerte: waarom is 'kunnen' niet hetzelfde als 'doen'? Poster gepresenteerd op het symposium 'Zichtbaar bewogen', Nijmegen, Nederland.

Steenbergen, B. (2010). Hersenen, gedrag en motorische revalidatie na een hersenbeschadiging. Lezing op uitnodiging bij Nieuwe Eper Sociëteit, Ede, Nederland.

Steenbergen, B. (2010). Motor planning in cerebrale parese: een mogelijk hulpmiddel voor revalidatie. Presentatie op uitnodiging, University of Coimbra, Coimbra, Portugal.

Steenbergen, B. (2010). Revalidatie en psychologie. Lezing op uitnodiging tijdens de 'experience your future' dagen (SpiN en SPS-NIP). Radboud Universiteit, Nijmegen Nederland.

Steenbergen, B. (2010). Lichamelijke handicaps, onderwijs, werkgeheugen en leren lezen en rekenen. Hoorcollege ouders van de eerstejaarsstudenten PWO, Radboud Universiteit, Nijmegen, Nederland.

Van der Burg, J. (2010). 'Gewoon Meedoen? Psychosociale zorgstructuur voor cluster 3 leerlingen in regulier onderwijs. Lezing tijdens de Invitational conference 'Gewoon Meedoen?' van het Landelijk Innovatieplatform Kinderrevalidatie (LINK) te Huizen, 3 februari 2010.

Steenbergen, B. (2010). Impliciet en expliciet leren. Lezing bij de feestelijke opening van nieuwe keuken/receptie en de Blauwe winkel Mytylschool Ariane de Ranitz, Utrecht, Nederland.

Steenbergen, B. (2010). Bruggen bouwen tussen onderzoek en onderwijs in Cluster 3. Lezing op uitnodiging op de nationale conferentie 'Kinderrevalidatie op het goede spoor', Utrecht, Nederland.

Steenbergen, B. (2010). Conceptuele bewegingsanalyse. Lezing op uitnodiging, Sint Maartenskliniek, Nijmegen, Nederland. Steenbergen, B. (2010). Motor imagery training in CP. Workshop op uitnodiging, Sint Maartenskliniek, Nijmegen, Nederland.


Lezingen en congressen 2009

Crajé, C., Aarts, P., Nijhuis-Van de Sanden, M., & Steenbergen, B. (2009). Heeft 'constraint induced movement therapy' effect op actie planning in jonge kinderen met cerebrale parese? Presentatie gegeven op de winterconferentie van de Nederlandse Vereniging voor Psychonomie, Egmond aan Zee, Nederland.

Van der Burg, J. (2009). De impact van kwijlen en de gedragstherapeutische behandeling. Lezing voor het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA), 7 oktober 2009.

Crajé, C., Aarts, P., Nijhuis-Van de Sanden, M., & Steenbergen, B. (2009, September). Plannen piraten beter? Het effect van CIMT op bewegingsplanning. Poster gepresenteerd op het symposium 'Zichtbaar Bewogen', Nijmegen, Nederland.

Steenbergen, B. (2009). Wat is er binnen speciaal onderwijs nodig? Presentatie op uitnodiging voor de Chronisch Zieken en Gehandicapten Raad, Jaarbeurs, Utrecht, Nederland.

Houwink, A. (2009). Het meten van de cognitieve belasting bij patiënten na een beroerte tijdens een arm taak. Poster gepresenteerd op de conferentie 'Progress in Motor Control 2009', Marseille, Frankrijk.

Steenbergen, B. (2009). Motor planning in CP: Welke rol spelen de hersenen? Lezing op uitnodiging, Nationale conferentie voor neuropsychologie, Nijmegen, Nederland.

Steenbergen, B. (2009). Revalidatie van de bovenste extremiteiten in CP: Is training van motor planning een optie? Lezing op uitnodiging, Universiteit van Leuven, België. Steenbergen, B. (2009). Mentale bewegingen: Een additionele techniek voor revalidatie van de bovenste extremiteiten? Lezing op uitnodiging bij de themabijeenkomst “Het leren van motorische vaardigheden binnen de revalidatie behandeling”. Heliomare, Wijk aan Zee, Nederland.