Jessica Lust

Observationeel leren bij kinderen met Developmental Coordination Disorder (DCD)

 

DCD komt bij 5 tot 10% van de schoolgaande kinderen voor. Kinderen met DCD hebben verschillende motorische problemen die leiden tot problemen met allerlei dagelijkse activiteiten zoals aankleden, veters strikken, brood smeren en fietsen. Verder kunnen de motorische problemen ook leiden tot moeilijkheden met het leren schrijven op school.  Wij willen onderzoeken wat hier de oorzaak van kan zijn. Recent is uit wetenschappelijke onderzoek naar voren gekomen dat kinderen met DCD mogelijk moeite hebben met het maken van een accurate representatie van een beweging. Dit is belangrijk tijdens het leren van een beweging door middel van observatie, zoals bijvoorbeeld op school. Door middel van ons onderzoek proberen we meer inzicht te krijgen in wat er in de hersenen van kinderen met bewegingsproblemen gebeurt tijdens het leren van een beweging.

Voor dit onderzoek zijn wij nog op zoek naar kinderen van 9-12 jaar oud zonder of met (een verdenking op) DCD die mee willen doen. Voor meer informatie over deelname en opgave klik hier.