Publicaties 2017

Motor planning in children with cerebal palsy: A longitudinal perspective 

 

Motorische planning is belangrijk om goed te kunnen functioneren in het dagelijks leven. Problemen hiermee kunnen resulteren in langzame, inefficiënte en onhandig ogende bewegingen en zijn gerelateerd aan verstoringen in de uitvoer van dagelijkse handelingen van kinderen met Cerebrale Parese (CP). Kennis over de ontwikkeling van motorische planning komt voornamelijk van cross-sectionele studies, waarin de prestaties van kinderen van verschillende leeftijden met elkaar worden vergeleken. In de huidige longitudinale studie is de motorische planning bij 22 kinderen met CP (9 jongen, 13 meisjes; leeftijd in jaren; maanden, M = 7;1, SD = 1;2) en 22 controle kinderen van gelijke leeftijd (10 jongens, 12 meisjes, M  = 7;1, SD = 1;3) op drie meetmomenten, met steeds een jaar tussentijd, onderzocht. Hierbij is gebruik gemaakt van een zogenaamde staaftaak, waarbij een staaf met een bepaalde zijde in een houder moet worden gezet. In zogenaamde kritieke condities is het daarbij nodig om de staaf met een oncomfortabele grip (de duim naar beneden) te pakken om met een comfortabele houding (met de duim omhoog) te eindigen. In overeenstemming met de bestaande literatuur blijkt dat kinderen met CP dit in minderen mate doen dan kinderen zonder CP. Belangrijk was dat ook bleek dat deze kinderen met CP dit ook over de jaren heen niet vaker gingen doen. Dit in tegenstelling tot hun leeftijdsgenootjes. Zij lieten wel een toename in motorische planning zien over de drie meetmomenten. Deze resultaten suggereren dat de motorische planningsproblemen van kinderen met CP niet vanzelf verdwijnen. Het lijkt daarom goed om de motorische planningsvaardigheid van kinderen met CP middels interventie te verbeteren.