Publicaties 2020

Technisch en begrijpend leesonderwijs aan kinderen die niet of nauwelijks kunnen spreken: een pilotstudie naar de LOeS-werkwijze (n=2)


Leesontwikkeling en spelling is ook voor kinderen met een beperking die niet of nauwelijks spreken en gebruik maken van (elektronische) communicatiehulpmiddelen erg belangrijk. Door het verwerven van geletterdheid kunnen deze kinderen zelfstandig en onafhankelijk leren communiceren en optimaal deelnemen aan onderwijs, sociale interactie en het dagelijks leven in de samenleving. Het onderzoek gerapporteerd in dit artikel was een pilot studie naar het effect van de toepassing van een op deze doelgroep aangepaste werkwijze voor het technisch leesonderwijs van mkmm-woorden[1] met teksten en oefeningen uit de reguliere leesmethode Veilig leren lezen, de kim-versie. Daarnaast is ook een aangepaste werkwijze toegepast voor het begrijpend leesonderwijs. Het onderzoek is uitgevoerd bij twee kinderen die niet of nauwelijks spreken en gebruik maken van een ooggestuurd elektronisch communicatiehulpmiddel met spraakuitvoer. Beide participanten lieten vooruitgang zien op het automatisch herkennen, decoderen en spellen van de doelwoorden en -zinnen. Bij het begrijpend lezen werden wisselende resultaten verkregen en was er geen duidelijke vooruitgang zichtbaar. Verdere ontwikkeling, toepassing en effectevaluatie van de hier toegepaste werkwijze is noodzakelijk.

Kernwoorden: kinderen die niet of nauwelijks spreken, geletterdheid, leesontwikkeling en spelling 

 [1] mkmm-woorden bestaan uit achtereenvolgens een medeklinker (m), een klinker (k) en twee medeklinkers (mm)